Strateginen johtaminen vastuullisessa liiketoiminnassa

Teksti | Jukka Sirkiä

LAB- ja Laurea-ammattikorkeakoulujen yhteisessä VALIOT-hankkeessa toteutetaan pk- ja startup-yrityksille vastuullisen liiketoiminnan koulutuksia vuoden 2024 ja kevään 2025 aikana (LAB 2024). Strateginen johtaminen on yrityksen pitkän aikavälin tavoitteiden asettamista ja toteuttamista, erityisesti vastuullisessa liiketoiminnassa. Vastuullisuuden kehittämiseen liittyen lyhyen tähtäimen kulu voidaan vaihtoehtoisesti nähdä pitkän tähtäimen investointina.

Osakeyhtiölain mukaan yrityksen ensisijaisena tarkoituksena on tuottaa voittoa omistajilleen, ellei yhtiöjärjestyksessä toisin määrätä (2006/624). Tämä taloudellinen tavoite ei kuitenkaan tarkoita, että yritysten tulisi sivuuttaa vastuullisuus. Päinvastoin vastuullisuus on noussut yhä merkittävämpään rooliin yritysten menestystekijänä. Strateginen johtaminen auttaa yritystä navigoimaan monimutkaisessa toimintaympäristössä, jossa on huomioitava sekä taloudelliset että vastuulliset näkökohdat. Onnistunut strategia yhdistää nämä tavoitteet ja luo pohjan kestävälle liiketoiminnalle.

Kuva 1.  Joukkoja johdetaan edestä.  (Mohamed_Hassan 2022)

ESG ja vastuullinen kilpailuetu

Vastuullinen liiketoiminta on muutakin kuin pelkkä trendi ‒ se luo kilpailuetua. ESG-tekijät (Environmental, Social, Governance) ovat nousseet mittareiksi, joilla yritysten toimintaa ja menestystä arvioidaan. Sijoittajat, rahoittajat ‒ green loans ja muut sidosryhmät ‒painottavat yhä enemmän ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta sekä hyvää hallintotapaa (World Bank Group 2021). Strateginen johtaminen, joka ottaa huomioon nämä tekijät, voi auttaa yritystä erottautumaan kilpailijoistaan ja rakentamaan kestävää kilpailuetua. Tämä vaatii yrityksiltä paitsi selkeää strategiaa ja visiota ja tietysti myös sitoutumista jatkuvaan kehitykseen. Esimerkiksi yrityksen alihankintaketjujen vastuullisuus on yksi alue, johon on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Yritykset, jotka integroivat ESG-näkökulmat strategiaansa, eivät vain täytä lainsäädännön vaatimuksia, vaan myös vahvistavat brändiään ja lisäksi houkuttelevat myös vastuullisia sijoittajia ja rahoittajia.

Kannattavuus vastuullisuuden perustana

Yrityksen taloudellinen menestys on vastuullisuuden edellytys. Kannattavuus ei ainoastaan varmista yrityksen toiminnan jatkuvuutta, vaan mahdollistaa myös vastuullisuuden pitkäjänteisen kehittämisen. Strategisen johtamisen yksi keskeinen tavoite onkin varmistaa, että yritys pysyy kannattavana ja samalla kykenee vastaamaan vastuullisuuden haasteisiin. Unohtamatta yrityksen henkilöstön osaamiseen riittävää panostamista (Sirkiä 2020, 64–65). Tämä vaatii fiksua budjetointia, palvelujen ja tuotteiden riittävää hinnoittelua, järkevää kulukuria, selkeitä toiminnan tavoitteiden asettamista ja niiden toteutumisen seurantaa.

Kannattavuuden ja vastuullisuuden ei tarvitse olla ristiriidassa keskenään, vaan niiden tulisi tukea toisiaan. Yritys, joka panostaa vastuullisuuteen ja varmistaa kannattavuuden, luo pohjan kestävälle kasvulle ja kilpailuedulle, joka lopulta hyödyttää aivan kaikkia sidosryhmiä. Tämä yhteys kannattavuuden ja vastuullisuuden välillä korostaa strategisen johtamisen tärkeyttä yrityksissä. Menestyäkseen yritysten on hallittava sekä taloudelliset resurssit että vastuullisuuden vaatimukset, ja strategisen johtamisen osaaminen on avain näiden tavoitteiden saavuttamiseen.

Kirjoittaja

Jukka Sirkiä, KTT, DI, toimii LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä lehtorina ja hankeasiantuntijana.

Lähteet

LAB. 2024. VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 14.8.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/valiot

Mohamed_Hassan. 2022. Hassan, M. Johtajuutta, motivaatio, lentokone. Pixabay. Viitattu 16.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/vectors/johtajuutta-motivaatio-lentokone-7000851/

Osakeyhtiölaki 2006/624. Finlex. Viitattu 14.8.2024. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20060624

Sirkiä, J. 2020. Leveraging digitalization opportunities to improve the business model. Väitöskirja. Lappeenranta-Lahti University of Technology LUT. LUTPub. Viitattu 15.8.2024. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-560-6

World Bank Group. 2021. What You Need to Know About Green Loans. Viitattu 16.8.2024. Saatavissa https://www.worldbank.org/en/news/feature/2021/10/04/what-you-need-to-know-about-green-loans

Linkki alkuperäiseen julkaisuun: Strateginen johtaminen vastuullisessa liiketoiminnassa – LAB Focus

Scroll to Top