TKI-hankkeen ongelmat luovassa käsittelyssä: VALIOT ja opiskelijat yhteistyössä

Teksti | Ninni Andelin ja Sami Heikkinen

Luova ongelmanratkaisu -opintojakso tarjoaa TKI-hankkeille mahdollisuuden kehittää ratkaisuja tosielämän tarpeisiin monipuolisin menetelmin. VALIOT-hanke on tukenut opintojaksoa tarjoamalla toimeksiantoja, mikä on kehittänyt vastuullisuusosaamista ja edistänyt opiskelijoiden käytännön oppimista.

Luova ongelmanratkaisu -opintojakso tarjoaa TKI-hankkeille hyvän mahdollisuuden kehittää erilaisia ratkaisuja hankkeiden tarpeisiin. Opintojakson aikana opiskelijat voivat tutustua hankkeiden tarjoamiin ongelmiin monipuolisesti erilaisia menetelmiä hyödyntäen. Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan tosielämän ongelmat ovat motivoivia ratkaistavia. Jos hanke on valmis panostamaan opiskelijoiden työn edistämiseen, johtaa se yleensä parempiin lopputuloksiin. Vähimmäisvaatimus on antaa opiskelijoille opintojakson alussa tehtävä ratkaistavaksi. Jos hankkeen edustaja tulee kuuntelemaan lopputuloksia työskentelyn päätteeksi, antaa se mielikuvan siitä, että kehittämistyön tuloksilla on oikeasti merkitystä toimeksiantajana toimineelle hankkeelle. Optimaalisessa tilanteessa hankkeen edustaja voi antaa palautetta opiskelijoille työskentelyn aikana. Sillä tavoin hankkeen edustaja voi jo matkan varrella varmistaa, että toiminta etenee tavoiteltuun suuntaan ja mahdolliset harha-askeleet voidaan välttää, vaikka ne tietysti osaksi oppimisprosessia kuuluvatkin.

VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hanke tarjosi kevään 2024 Luova ongelmanratkaisu -opintojaksolle kaksi toimeksiantoa. VALIOT-hankkeen tavoitteena on vahvistaa yritysten henkilöstön vastuullisuusosaamista järjestämällä koulutuksia vastuullisen liiketoiminnan, myynnin, rekrytoinnin, kaupallistamisen ja myynnin aiheista (LAB 2024). Näistä kokonaisuuksista toimeksiannot opintojaksolle valittiin vastuullisen rekrytoinnin ja vastuullisen myynnin teemoista. Toimeksiantojen toteuttamiseen osallistui opintojaksolta kolme eri ryhmää, joissa oli osallistujia sekä LAB-ammattikorkeakoulusta että muista ammattikorkeakouluista.

Toteutusvaihe ja opiskelijoiden työskentelyprosessi

Luova ongelmanratkaisu -opintojakson aluksi esiteltiin yhteistyön osalta VALIOT-hanke ja sen tavoitteet. Opiskelijoiden kanssa käytiin läpi tarvittavia vastuulliseen liiketoimintaan liittyviä tietoja ja aihekokonaisuuksia, joita tehtäviä tehdessä saattaa tulla vastaan. Ongelmanratkaisun aiheiksi rajattiin vastuullisen myynnin ja vastuullisen rekrytointiprosessin piirteet. Toimeksiannoissa aiheet jätettiin opintojakson tavoitteiden mukaisesti väljiksi, jotta opiskelijat pystyivät käyttämään monenlaisia menetelmiä ja tiedonkeruuta rajatakseen itse aihepiireistä heitä kiinnostavan näkökulman. Opiskelijat kävivät toimeksiantajan kanssa kevään ajan vuoropuhelua työn edetessä ja saivat opintojakson lehtorilta teoriapohjaa sekä eväitä eri menetelmiin ja tehtävässä etenemiseen.

Vastuullisen myynnin ja vastuullisen rekrytoinnin haasteita ratkaistessaan opiskelijoiden piti ensin perehtyä siihen, mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan. Asian ymmärtämiseksi pitää kerätä erilaista tietoa aiheesta. Viime aikoina uutisoinnissa on tuotu esiin esimerkiksi ongelmia siitä, miten yritykset voivat myydä asiakkaille palveluja, joita he eivät oikeasti tarvitse. Rekrytointiprosessit saattavat olla monivaiheisia, mutta siitä huolimatta työn hakijalle voi olla epäselvää, missä vaiheessa prosessia hän on tai onko mukana hakuprosessissa enää ollenkaan. Uutisten lisäksi on tärkeää keskustella monipuolisesti aiheeseen kytkeytyvien henkilöiden kanssa. Esimerkiksi myynnin tapauksessa myyntityötä tekevät voivat olla arvokas tietolähde, kun taas rekrytointiin liittyviä näkemyksiä voi saada sekä työnhakijoilta että rekrytoinnin ammattilaisilta. Erilaisten näkökulmien kerääminen onkin tärkeää juuri siksi, että sillä tavoin käsiteltävä aihe on mahdollista ymmärtää mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.

Kun aihe ymmärretään riittävän hyvin, on sen jälkeen vuorossa ongelman ratkaiseminen. Usein alkukartoituksen yhteydessä on jo saattanut nousta esiin mahdollisia tapoja ratkaista ongelma. Ne ovat hyviä vaihtoehtoja, mutta tarvittaessa ideoita täytyy kehittää enemmänkin, jotta vaihtoehtoisia tapoja ongelman ratkaisemiseksi on riittävästi. Ideoiden joukosta pitää pystyä valitsemaan parhaat vaihtoehdot, joista jalostetaan sopiva ratkaisu prototyypiksi. Sitä testataan mahdollisimman realistisissa olosuhteissa. Näin voidaan varmistua siitä, että kehitelty ratkaisu sopii vastuullisen myynnin tai vastuullisen rekrytoinnin kehittämisen välineeksi.

Kuva 1. Opiskelijat esittelivät lopputuloksensa Kumospace-alustalla järjestetyillä virtuaalimessuilla. (Kuva: Ninni Andelin)

Opiskelijaryhmien ratkaisut ja oivallukset

Kevään opintojakson päätteeksi opiskelijaryhmät esittelivät tuloksiaan toimeksiantajalle sekä muille opiskelijoille virtuaalisilla messuilla. Opiskelijat valmistelivat omia esityksiään siten, että niissä oli ytimekäs osuus, jota toistettiin tilaisuuden aikana lukuisia kertoja. Sen lisäksi opiskelijat valmistautuivat kertomaan omasta tekemisestä matkan varrella miettimällä osallistujien mahdollisia kysymyksiä ja vastauksia niihin. Virtuaalimessuilla oli myös mahdollisuus jakaa omaa ruutua tai pilvessä olevia dokumentteja muille osallistujille, mikä mahdollisti monenlaisten esitysten toteuttamisen. Alustalla oli jokaiselle tiimille oma esittelypiste ja osa ryhmästä esitteli tuotoksia sillä välin, kun muut kiersivät tutustumassa eri messupisteisiin. VALIOT-hankkeen toimeksiantaja kiersi myös opiskelijoiden messupisteitä, tutustui tuloksiin ja keräsi palautetta kevään ajalta.

Vastuulliseen myyntiin perehtyneet opiskelijat tuottivat kattavan koosteen aiheesta. Opiskelijat perehtyivät aiheeseen syvällisesti, toteuttivat oman kyselyn asiakaskokemuksista ja hyödynsivät ongelmanratkaisun menetelmiä aiheen rajaamiseen ja lopputuloksen kehittämiseen. Vastuulliseen rekrytointiin liittyen opiskelijat perehtymisen ja ongelmanratkaisun menetelmien soveltamisen jälkeen tuottivat lopputuloksena somepäivitysten sarjan, jossa kuvataan tietoiskuina pienyrittäjälle, minkälainen on vastuullinen rekrytointiprosessi. Tietoiskujen sarja oli kuvineen lähes suoraan hyödynnettävissä viestintään.

Yhteenvetoa yhteistyöstä

Luova ongelmanratkaisu -opintojakson TKI-yhteistyö VALIOT-hankkeen kanssa onnistui opiskelijoiden, lehtorin ja toimeksiantajan näkökulmasta hyvin. Opiskelijoiden ryhmätyöt etätoteutuksena ja maantieteellisesti hajallaan olevien osallistujien kanssa oli toisinaan haaste, mutta etäyhteyksin yhteydenpito toimi pääosin sujuvasti niin ryhmien sisällä kuin toimeksiantajan suuntaan. Virtuaalimessut koettiin kiinnostavaksi tavaksi esitellä tuloksia etäyhteyksin sen lisäksi, että opiskelijat tuottivat erilliset koosteet opintojaksolle ja jaettavaksi toimeksiantajalle.

Opiskelijoiden palautteen mukaan hyödyllisimmät opitut asiat liittyivät sekä ongelmanratkaisumenetelmiin että toimeksiannon substanssiin. Konkreettiset oikean työelämän toimeksiannot koettiin mielekkäiksi ja käytännönläheisiksi aiheiksi, joihin voi suoraan hyödyntää opintojakson menetelmiä ja opittuja asioita. Luovan ongelmanratkaisun opintojaksolla opittiin myös vastuullisesta myynnistä ja rekrytoinnista, mitä opiskelijat aikoivatkin hyödyntää myös tulevaisuuden opinnoissaan.

Lähteet

LAB. 2024. VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle. Viitattu 6.5.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/valiot

Kirjoittajat

Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulussa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana VALIOT – Vastuullisuus- ja liiketoimintaosaamisen vahvistaminen pk- ja startup-yritysten henkilöstölle -hankkeessa.

Sami Heikkinen FM, KTM opettaa luovaa ongelmanratkaisua LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä. Luova ongelmanratkaisu on työelämätaito, jonka kehittäminen onnistuu parhaiten, kun opiskelijat ratkovat aitoja työelämätaitoja.

Artikkelikuva: https://pixabay.com/fi/photos/ihmiset-tyt%C3%B6t-naiset-opiskelijat-2557399/ (Pixabay Licence)

Julkaistu 27.5.2024

Viittausohje

Andelin, N. & Heikkinen, S. 2024. TKI-hankkeen ongelmat luovassa käsittelyssä: VALIOT ja opiskelijat yhteistyössä. LAB Pro. Viitattu pvm. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/tki-hankkeen-ongelmat-luovassa-kasittelyssa-valiot-ja-opiskelijat-yhteistyossa/

Linkki alkuperäiseen julkaisuun: TKI-hankkeen ongelmat luovassa käsittelyssä: VALIOT ja opiskelijat yhteistyössä | LAB Open

Scroll to Top